Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Training • 

Zojuist las ik een quote van een docent die lesgeeft op het Centrum van Communicatie en Journalistiek. "Schrijven is geen kunst. Cursisten zijn vaak onzeker over hun eigen schrijfcapaciteiten. Daarom druk ik ze op het hart dat schrijven een ambacht is."

Het eerste wat in me opkwam is: o ja? Volgens deze docent is schrijven een vaardigheid die je kunt leren beheersen, net als schilderen, tuinieren of opereren (waarbij talent natuurlijk mooi is meegenomen). Maar betekent dit dat iedereen, ongeacht achtergrond en opleiding goed kan leren schrijven?

Ik vraag het me af. Natuurlijk zijn er standaard regeltjes waar een goede, heldere tekst aan moet voldoen. Volg je die regeltjes dan kom je een heel eind. Daarna komt in mijn ogen pas de uitdaging. De juiste saus over de woorden gooien, een beetje mengen, nadenken, je gevoel volgen. En dan praat ik niet eens over literaire hoogstandjes, bijvoorbeeld in de vorm van een roman!

Wellicht heeft het ook te maken met het soort tekst dat je wilt schrijven. Informatieve teksten zijn redelijk goed in een format te gieten. Bij website- en brochureteksten komt al iets meer kijken: tone of voice, de 'feel', etc. En ja, ik geloof wel in de regel: oefening baart kunst. Maar is het 'kunstig' genoeg om jezelf in positieve zin te onderscheiden?

 

Martin • 23-05-2007, 18:58

Ik heb mij altijd verbaasd over het slag mensen dat docent kan worden aan een centrum, hogeschool of andere broedplaats voor journalistiek en communicatief talent. Schrijven is inderdaad ambachtelijk, maar geen aan te leren ambacht. Je hebt het in je, of je hebt het niet. Veel mensen denken dat ze het in zich hebben.
Een groot aantal vergist zich daarin.
Arjan Jonker • 24-05-2007, 09:28
Helemaal mee eens.

Iedereen kan de regeltjes volgen: in de lead de 5 W's, elke alinea beginnen met een kernzin, etc. Dus ja, iedereen kan een tekst schrijven. Maar het is de stijl die een tekst maakt of breekt. En stijl, dat noem ik dan 'talent', dat niet iedereen heeft.

Maar toch, helaas voor ons tekstschrijvers, zijn er velen die denken dat ze een tekst zelf wel 'ff' schrijven!
Louise Hildebrand • 24-05-2007, 09:39
Goed om jullie meningen te horen! Ik maak mezelf op schrijfgebied ook geen illusies, een roman zal ik bijvoorbeeld nooit uit m'n mouw kunnen schudden. Daarvoor denk ik veel te 'compact', ik zou niet weten waar ik al die woorden vandaan zou moeten halen. ;-)
Arjan Jonker • 24-05-2007, 11:06
Wist je dat er in Nederland niet minder dan 10.000 tot 15.000 amateurschrijvers zijn, die een compleet manuscript hebben liggen, en denken dat ze daadwerkelijk uitgegeven gaan worden?

Tijdens mijn studie heb ik daar een artikel over geschreven. Als je dan weet dat er zo verschrikkelijk weinig mensen door de eerste schifting van de uitgeverijen komen...

Dus illusies moet je jezelf ook niet maken. Bovendien, wij als professioneel tekstschrijvers worden tenminste wl uitgegeven. Het mag dan wel niet literair zijn, maar toch the next best thing! :-)
Martin • 24-05-2007, 23:31

Maar tussen uitgegeven worden en gelzen worden zit nogal een verschil. We kunnen het halve regenwoud langs de Aamazone terugplanten van al het verspilde papier aan niet-gelezen teksten.
Arjan Jonker • 25-05-2007, 15:44
Ai, pijnlijk de waarheid!

Wat dat betreft wordt er teveel aan tekstschrijven gedaan, en te weinig aan communicatie. Dus niet alleen wt vertel je aan de doelgroep, maar ook: he ga je het brengen? Is er wel veel tekst (en dus papier) nodig?

Heel summier gezegd, en natuurlijk is ook dat niet d oplossing, maar het zou wel een paar boompjes schelen, denk ik.
Witlof • 25-05-2007, 21:32
Het gaat er niet om wat je zegt maar vooral hoe. In IRL maakt tekst al weinig uit en vormt de expressie van geur, kleur, sfeer en bodylanguage de boventoon. Regels kan je (alhoewel het mij maar niet lukken wil) leren maar sfeermaken en overbrengen daar moet je m.i. aanleg voor hebben. Ik bespeur dat ondanks de online communicatie explosie de meeste nog steeds schriftelijk langs elkaar kletsen het is dan natuurlijk ook maar enkel een veredelde vorm van ouderwets vlooien.
Martin • 26-05-2007, 16:23
... hetgeen op zijn tijd ook wel lekker kan zijn (dat vlooien dus). Ik voel ineens een ondefinieerbare jeuk boven mijn rechterschouder. Vrouwe Louise, heeft u daar ook oplossingen voor?
Louise Hildebrand • 28-05-2007, 13:44
Krabben! ;-)
Rick Steggerad • 06-07-2011, 16:27
Als schrijfdocent ben ik het uiteraard oneens.
Schrijven kan je zeker leren.

Mail me maar als je wil weten waarom.

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.