Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.

'Louise, kun je misschien uitleggen hoe dat voelt. Somberheid? Ik ben van nature heel positief en ik vind het moeilijk om me in te leven in mensen die weleens somber zijn', zo vroeg laatst iemand aan me.

Wat lijkt me dat heerlijk om somberheid niet te kennen. Want toegegeven, ik weet donders goed hoe somberheid voelt en heb een flink aantal van dat soort periodes gehad. Nergens zin in hebben, het liefst de hele dag in bed willen blijven liggen, sociale contacten vermijden, hondsmoe zijn, niks uit je handen krijgen, nergens plezier aan beleven, geteisterd worden door negatieve gedachten. Somberheid is geen pretje. Het gaat verder dan een off day, negatieve gedachten of een dip. Somberheid is iets waar je mee opstaat en waar je mee naar bed gaat.

somber somberheid depressie

Verschillende soorten signalen
Het sluipt erin. Eerst krijg je minder zin in de dingen die je doet, je spreekt minder af met vrienden of besluit afspraken af te zeggen. Je wordt minder productief in je werk, sluit je af voor dierbare mensen om je heen en trekt je terug in je denkbeeldige grot. Je ziet op tegen alle dingen die je MOET doen. Zelfs een telefoontje, een afwas of e-mail sturen is al te veel.

Je piekert de godganse dag en kunt er geen stop op zetten. Misschien ben je prikkelbaar en snel van slag. Je kunt niks hebben van mensen om je heen, het liefst snauw je ze weg. Je slaapt slecht, bekritiseert jezelf, bent vergeetachtig en misschien voel je je wel schuldig. �

Depressie?
Ben je het grootste deel van de dag down en houden je klachten langer dan twee weken aan, dan heb je misschien een depressie. Een 'lichte' vorm van depressie is een depressie waarin je nog wel redelijk functioneert. Je gaat bijvoorbeeld wel naar je werk, maar dit kost ontzettend veel energie. Dit zijn vaak mensen die lijden in stilte. De buitenwereld merkt weinig van je depressie, omdat je jouw sombere stemming redelijk goed kunt verbloemen.

Een zwaardere vorm van depressie is meestal direct voor de buitenwereld zichtbaar. Zelfs een glimlach is namelijk al te veel en je zit helemaal in je eigen wereld. Je functioneert nauwelijks en misschien denk je vaak aan de dood. In dat geval is het verstandig om direct professionele hulp in te schakelen.

Hoe kun je het beste omgaan met sombere periodes en een depressie voorkomen? Een paar tips:

-
Blijf sociale contacten onderhouden. Zeg afspraken met mensen waar je normaalgesproken een fijne tijd mee hebt niet af. Contact met andere mensen kan je nieuwe energie geven en voorkomen dat je nog somberder wordt. Juist als je denkt dat dit niet zo is. Als je kunt kiezen tussen real life contact of contact via social media/de telefoon, kies dan voor real life contact. Het positieve effect is dan nog groter!

- Zorg voor ritme en routine. Dit geldt vooral bij het opstaan. Als je somber bent heb je de neiging om langer te blijven liggen en het opstaan uit te stellen. Tijdens dit uitstel geef je jezelf ruimte om te piekeren. En dat gaat ten kostte van je stemming.

- Ga bewegen. Denk bijvoorbeeld aan wandelen of fietsen. Je hoeft echt geen complete fitnessprogramma's door te worstelen, maar zorg er wel voor dat je lijf in actie wordt gezet. Ga als dat kan de natuur in. Frisse lucht in combinatie met beweging doet wonderen.

- Pak jouw manier van denken aan. Als je somber bent, denk je vaak negatief. Dat helpt niet om je beter te voelen! Ga juist op zoek naar positieve dingen. Schrijf ze desnoods op. Dat maakt de positieve dingen zichtbaarder. Besef dat een negatieve gedachte geen waarheid hoeft te zijn. Onderzoek jouw negatieve gedachten. Zijn ze wel waar? En komen ze overeen met de feiten?

Tijdens de cursus Mental Fitness 4U besteed ik veel aandacht aan de rol van gedachten, piekeren en de manier waarop het denken invloed heeft op je stemming. Ook ga ik uitgebreid in op denkfouten. Inzicht hierin zorgt ervoor dat je beter leert omgaan met negatieve gedachten. Je kunt ook een losse Mental Fitness 4U anti-piekersessie boeken. Deze sessie is geschikt voor mensen die veel piekeren, somber zijn of veel onrust ervaren. Neem gerust contact op voor meer informatie.

 

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.