Vorige week sprak ik een dame die op zoek was naar een geschikte coach. Ze vertelde dat ze eerder een sessie had bij een coach, maar dat ze zich niet goed voelde bij de werkwijze van deze coach. De desbetreffende coach was van mening dat je eerst allerlei trauma's uit het verleden moet oplossen. Iets waar ze helemaal niet op zat te wachten. 1,5 uur later voelde ze zich ellendiger dan voordat ze bij de coach binnenstapte.
De dame vertelde ook hoe moeilijk ze het vond om iemand te vinden die past bij haar wensen. En hoe moest ze uit het grote aanbod de juiste keuze maken? Omdat mijn visie en werkwijze (praktisch en niet diep graven in het verleden), haar aansprak besloot ze om contact op te nemen en een afspraak te maken.
Zoeken naar een naald in een hooiberg
Het is een probleem waar niet alleen particulieren maar ook bedrijven tegenaan lopen. Stel jouw bedrijf houdt een teamdag. Op deze teamdag wil je graag dat iemand een workshop verzorgt op gebied van e-mailstress. Je wilt best betalen voor deze workshop, maar dan wil je ook kwaliteit. Je wilt ervan verzekerd zijn dat de workshop in de smaak valt bij je medewerkers. Je wilt dat ze er iets van opsteken. Of dat ze op z'n minst een beetje geïnspireerd raken.
En dan? Dan begint het zoeken. Misschien vraag je eens rond binnen je netwerk of vriendenkring. Heb je niemand kunnen vinden dan is de volgende stap waarschijnlijk: Google.
Welk woord je ook kiest om jouw ideale aanbieder te kiezen, je krijgt honderden hits. Het aanbod alleen al kan frustratie opwekken.
Wie kies je? Een website zegt veel, maar zeker niet alles. Daarnaast kunnen de prijzen enorm variëren. Kies je het goedkoopste? Of betaal je wat meer? En als je meer betaalt, ben je dan verzekerd van kwaliteit?
Kocht ik maar een paar schoenen...
Het is anders dan bij het kopen van een paar schoenen. Schoenen kun je passen. Je kunt er een stukje op lopen. Je keuze is redelijk makkelijk gemaakt. Je weet voor 80% wat je koopt. (Want of je schoenen na een dag shoppen nog steeds zo lekker lopen weet je niet). Maar een workshop, training of coachingstraject? Dat is een heel ander verhaal.
Misschien ga je vooral af op de website: de vormgeving, foto'sen het taalgebruik. Misschien kijk je naar referenties, stuur je een e-mail of bel je het bedrijf op. Misschien vergelijk je meerdere aanbieders en vraag je een offerte. Via via kun je polsen wat de kwaliteiten van een bedrijf zijn. Maar ook dan is het de vraag of er echt een match is. Wat bij de een uitstekend werkt, kan bij een ander volledig verkeerd vallen.
Leer de persoon of de organisatie kennen
Het beste is om zelf te ontdekken wat een bedrijf of persoon in z'n mars heeft. Het liefste face-to-face. Je ziet de hele verschijning, het non-verbale gedrag, de aandacht die iemand voor je heeft en het enthousiasme. Word je blij van deze persoon of van dit bedrijf? En heel belangrijk: voel je vertrouwen dat deze persoon of dit bedrijf je kan bieden wat je wilt?
Zien is, voordat je moet betalen, misschien niet altijd mogelijk. Maar via een telefoontje kan je al merken of iemand bij je past. Verloopt het gesprek soepel? Voel je dat er echt naar je geluisterd wordt? Een antwoord (of juist geen respons ;)) op een e-mail vertelt ook al veel.
Wil je als organisatie een belangrijke presentatie, workshop of trainingstraject boeken, dan zou ik vragen of de trainer een vrijblijvend oriënterend gesprek aan kan gaan. Als dit niet face-to-face kan, dan telefonisch.
Zelf ga ik als trainer of spreker het liefste persoonlijk langs om kennis te maken met de organisatie en om duidelijk te krijgen wat een organisatie precies wil. Pas dan kan ik de exacte inhoud van mijn presentatie of training bepalen. Als er meerdere medewerkers in een langer traject worden getraind laat ik medewerkers een vragenlijst invullen. Het soort vragen is natuurlijk afhankelijk van de inhoud van de training.Hoe meer ik van de groep weet, hoe beter ik de inhoud op de groep kan afstemmen.
Top-5 wensenlijst
Linksom of rechtsom. Het blijft lastig om de juiste aanbieder te vinden. Maak voor jezelf eerst duidelijk wat je wilt. Een top-5 wensenlijst. Laten we teruggaan naar de workshop over e-mailstress.
Misschien wil je per se een man of vrouw. Misschien vind je het belangrijk dat de trainer ervaringsdeskundige is. Misschien wil je iemand met specialistische kennis over Outlook. Of misschien is kennis over Outlook van ondergeschikt belang, juist omdat je het menselijke aspect van e-mailstress belangrijk vindt en niet zozeer de functionaliteiten van Outlook.
Dat was ook de reden dat Prorail mij koos om een presentatie te houden over dit onderwerp. Kennis van Outlook is bij mij beperkt, maar dat was in deze presentatie van ondergeschikt belang. (Overigens heb ik eerst aan Prorail gevraagd of ik hun naam in een blog mag noemen :))
Van alle aanbieders mag je verwachten dat ze inhoudelijke kennis hebben. Doorverder toe te spitsen op wat je van een trainer of bedrijf wilt kun je makkelijker uit het grote aanbod een selectie maken. Heel veel succes!
Als psycholoog, coach en trainer geef ik presentaties, workshops en incompany trainingen over onderwerpen gerelateerd aan mentale gezondheid. Denk hierbij aan e-mailstress, goed omgaan met hoge werkdruk, goed communiceren en het bewaken van de werk-privébalans. Mijn uitgangspunt is mentale fitheid. Het vermogen om tevreden en gelukkig te zijn, zowel in je werk als privé.