Mentaal fit en sterk: JIJ bepaalt.
Rubriek: Coaching • Mental Fitness 4U • Onrust en stress • Positief denken • 

"Dat hoor ik vaak. Dat ik rustig overkom. Maar ondertussen is het enorm druk in mijn hoofd. Soms word ik gek van mijn eigen gedachten." Zo geeft een kennis eerlijk toe. Ik hoor het vaak. Mensen die voor de buitenwereld heel rustig overkomen. Alsof er niks aan de hand is. Alsof ze nergens last van hebben. Maar ondertussen is het chaos in hun hoofd. En weten ze van gekheid niet wat ze eraan kunnen doen.

Nee. Het is niet hip om toe te geven dat je geen controle hebt over je gedachten. Ze vliegen alle kanten op, van de ene gedachte naar de andere. Ze lijken een eigen leven te leiden. Ze achtervolgen en stalken je. Waar je ook bent en het liefst hijgen ze in je nek op momenten dat het je niet uitkomt. Als je lekker wilt gaan slapen bijvoorbeeld.

Hoe drukker je het hebt in het dagelijkse leven hoe erger het wordt. Het vervelende is dat mensen vaak een onhandige tactiek gebruiken om ermee om te gaan. Vooral niet stilstaan, maar juist verder rennen, vliegen en hollen. Elke minuut van de dag wordt ingepland. En als je ook nog eens vindt dat je vooral nuttig moet zijn, dan is een moment van rust dodelijk. Dan schreeuwen de stemmen dat je vooral wat moet DOEN en nuttig moet zijn.

Druk in je hoofd

Andere mensen hebben juist de neiging om helemaal op te gaan in wat ze denken. De ene gedachte is nog niet opgemerkt of de andere komt alweer naar boven drijven. Heb je ook nog eens de neiging om alles te willen verklaren, dan ben je de lul. Want continu verklaringen zoeken voor wat dan ook, situaties, mensen, ervaringen, stimuleert jouw denken tot een nog grotere chaos en drukte in je hoofd.

Wat kun je hieraan doen?

Een paar concrete tips:

- Langdurige onrust in je hoofd betekent vaak dat je iets doet wat niet bij je past. Ga eens op onderzoek uit. Welke dingen in jouw leven kloppen niet? En wat zou je eraan kunnen doen om in positieve zin verandering hierin te brengen?

- Een druk leven zorgt voor een druk hoofd. Kijk of je meer tijd kunt inplannen om bij te tanken. Plan meer tijd tussen twee afspraken door of beperk het aantal verplichtingen op een dag.

- Heb je juist veel tijd om na te denken, zorg dan dat je niet meegesleept wordt door bepaalde verhalen in je hoofd. Verplaats je focus van al jouw gedachten naar iets anders. Als het kan, ga dan iets doen. Wandelen, opruimen, een kopje thee maken. Dit doorbreekt het langdurige nadenken.

- Heb je een drukke baan? Doe wat je kunt doen, houd je aandacht bij de dingen die je op dat moment doet en ga niet aan de haal met allerlei gedachtes over de dingen die blijven liggen, of dingen die je nog moet doen. Makkelijk gezegd misschien, maar dit is een kwestie van oefenen. Elke dag opnieuw.

- Schrijf op waar je zo druk mee bent. Vaak willen mensen onthouden wat ze allemaal nog moeten doen. Iemand bellen, een boodschap halen, een mail sturen. Door dingen op te schrijven geef je je hoofd meer rust.

Als psycholoog, coach en trainer geef ik presentaties, workshops en coachingstrajecten over onderwerpen gerelateerd aan mentale gezondheid, zoals omgaan met onrust en stress. Wil je meer hierover weten? Kijk dan op http://www.louisehildebrand.nl/diensten.

Mijn werkwijze is praktisch en doelgericht. Geen zweverig gedoe, niet graven in het verleden. In het Mentaal Fit coachingstraject leer je in 6 sessies omgaan met onrust en drukte in je hoofd. Klik hier om te lezen of dit traject geschikt is voor jou. 

Lees ook:
Onrust, drukte en stress
Onrust, stress en niet gelukkig zijn: een flink taboe?
Heeft coaching wel zin? En hoe kies ik een goede coach?

Luister ook naar deze radio-uitzending van Mentaal Fit en Gezond over onrust:

 

laura • 25-02-2016, 12:34
nou mijn hoofd zit letterlijk vol ik word zalf gek van me eigen echt vervelend
Louise Hildebrand • 25-02-2016, 18:20
Hoi Laura, van een druk hoofd kun je zeker het gevoel krijgen dat je gek wordt. Hopelijk helpen de tips om meer rust te voelen.
Stijn • 22-05-2016, 12:26
Bedankt voor de tips. Ik heb hier zeker wat aan en meerdere mensen volgens mij.
Louise Hildebrand • 23-05-2016, 14:02
Graag gedaan Stijn!
Maud • 22-06-2016, 15:24
Hey ik ben ook erg onrustig in mijn hoofd. Het is echt iets van het afgelopen half jaar/jaar. Alles gaat ook helemaal fout en zonder dat ik het express doe, en doe overal ook echt mn best voor maar altijd screw ik t up zegmaar.. :( weet gwn echt niet meer wat ik met mezelf aan moet en hoe ik weer de oude word
Louise Hildebrand • 23-06-2016, 11:28
Hoi Maud, erg vervelend voor je! Hopelijk heb je wat aan de tips. En houd er rekening mee dat onrust soms wat langer kan aanhouden dan je wilt. Het is een kwestie van aan de slag gaan met de tips en deze volhouden. Zorg er ook voor dat je jezelf niet extra op je flikker geeft als het mis gaat. Daar ga je je echt niet beter door voelen. Succes ermee!
Annie  • 06-01-2017, 13:27
Ik heb het ook. En het wordt steeds erger. Ik kom er nu niet meer uit. Als ik iets hoor of zie gaan mijn gedachten op hol. Boordevol ideeën. Ik kan mezelf niet afremmen. Denk zelf dat ik adhd of add heb. Ik zie iets en wil gelijk dat doen. Doe ik het niet komt het bij al het andere in m'n hoofd van wat ik nog wil en moet doen. Ik wordt helemaal gek. Slecht slapen gebroken nachten. Om goed in slaap te komen ga ik eerst al lezen zodat mijn gedachten stroom wordt afgeleid. Maar dit lukt niet altijd. En smorgens vroeg is het helemaal niet best dan komen er honderden dingen tegelijk binnen. En is niet te stoppen. Ik ga volgende week naar de dokter. En vraag of er iets voor te krijgen is. Dit moet niet langer duren want ik ben bang dat ik anders overspannen word
Louise Hildebrand • 06-01-2017, 17:23
Hoi Annie, erg vervelend voor je. Goed dat je een afspraak hebt gemaakt met de dokter. Vooral omdat je zegt dat het erger wordt. Hopelijk kan hij of zij je verder helpen bij je onrust. Nog een tip voor iedereen die onrust ervaart: cafeïne kan onrust erger maken. Dus voorkom dat je dagelijks te veel (meer dan 2 kopjes) koffie drinkt.

Reageer op dit artikel

Naam: E-mail: * Website:
Reactie:
*   Bij de eerste keer reageren wordt er een e-mail naar je gestuurd
     ter bevestiging van je reactie.
Onthoud mijn gegevens
Stuur e-mailnotificatie nieuwe reacties.

Vanzelfsprekend zijn er een paar gedragsregels betreffende de inhoud van je reacties.