Op 10 oktober 2019 trad ik officieel in dienst bij HumanCapitalCare. Inmiddels zijn we 1 jaar verder en is mijn contract verlengd. Een goed moment om terug te blikken. Kort samengevat: ik heb ontzettend veel geleerd. En wat zit ik toch goed op mijn plek!
Ik kan me het sollicitatiegesprek nog goed herinneren:
Ik: 'Hoe ziet mijn agenda er ongeveer uit?'
Leidinggevende: 'Omdat je onze eerste psycholoog bent weten we dat niet precies.'
Ik: 'En hoe lang duren 1-op-1 gesprekken?'
Leidinggevende: 'Dat mag je zelf bepalen, net wat er nodig is.'
Ik: Dus jullie willen graag een psycholoog, maar de exacte functieomschrijving staat nog niet vast?'
Leidinggevende: 'Ja dat klopt. Jij mag deze functie voor een groot deel zelf gaan invullen.'
Pionier
Dat ik mensen 1-op-1 zou gaan begeleiden was een feit. Voor de rest stond niks vast. Ik werd pionier, maar dat vond ik alleen maar een grote uitdaging. Ik had een lege agenda, wist niets van arbodienstverlening en ik kreeg carte blanche. Ik zag het vooral als 1 groot avontuur waarin ik mocht ontdekken hoe ik het beste mijn vaardigheden en kennis kon gaan inzetten.
Wat vooral een uitdaging bleek, was het neerzetten van de functie van psycholoog. Samen met een nieuw gestarte psycholoog in Utrecht en een psycholoog van Bedrijfsartsen5 werd duidelijk wat onze visie en werkwijze is. Ook werd duidelijk wat ons onderscheidde van bijvoorbeeld een psycholoog uit de reguliere zorg. Kort en krachtig komt onze visie en werkwijze op het volgende neer:
HCC-psychologen werken veelal oplossingsgericht en vanuit de positieve psychologie. De positieve psychologie richt zich op het versterken van mogelijkheden om een plezierig (werk)leven te leiden. Dit betekent dat de HCC-psycholoog niet alleen aandacht heeft voor klachten en datgene wat er mis is. Er is vooral ook aandacht voor sterktes en mogelijkheden. Andere onderwerpen waar veel aandacht voor is zijn: optimisme en veerkracht.
Volle agenda en werkplezier
Inmiddels is mijn agenda best vol en heb ik veel plezier in mijn werk. Waar zit het plezier in? In verschillende dingen zoals het contact met verschillende soorten werknemers, het contact met collega's, het contact met werkgevers, de verschillende problematieken die ik tegenkom, de autonomie en vrijheid die ik ervaar, maar ook het rekeninghouden met de verschillende belangen van alle partijen.
Eerste succesverhaal
Ik kan me ook mijn allereerste cliënt herinneren. Iemand waar ik aanvankelijk een beetje zoekende bij was omdat hij al zoveel therapieën en behandelingen had gehad. Uiteindelijk was ik enigszins verbaasd en vooral blij hoeveel baat hij van de gesprekken had:
"Ik ben met burn-out klachten naar Louise doorverwezen. Eigenlijk omdat ik wanhopig bij de bedrijfsarts zat en ik het beu was om van wachtlijst naar wachtlijst te worden doorgestuurd. Want naast de burn-out klachten had ik last van mijn moeilijke jeugd en van een aantal vervelende werkervaringen. Met een doorlooptijd van 25 jaar heb ik tientallen begeleiders en hulpverleners gehad. In totaal heb ik 10 ggz-labels gekregen. Eerlijk is eerlijk. Ik had niet verwacht dat ik in 6 gesprekken zoveel vooruitgang zou boeken bij een psycholoog van een arbodienst. Juist de positieve insteek en de kleine tips (met grote positieve impact) hebben mij verder geholpen. Extreem efficiënt, zo zou ik de gesprekken willen noemen. Ik wil graag op de ingeslagen positieve weg verder. Het gaat zelf zo goed dat ik heb besloten om het traject dat ik in reguliere GGZ zou starten heb afgeblazen."
Dit is absoluut een succesverhaal waar ik veel energie uit heb gehaald! En ik hoop van harte dat ik nog veel meer mensen verder kan helpen.
Nadelen?
Heb ik het afgelopen jaar dan alleen maar positief ervaren? Nee natuurlijk niet. Wat ik soms lastig vind is het vinden van de juiste balans tussen het begeleiden van cliënten en zelfzorg. Als ik bijvoorbeeld een aanvraag krijg voor een gesprek, dan heb ik de neiging om deze zo snel mogelijk in te plannen. Dat is natuurlijk een mooi streven, maar soms is extra tijd voor administratie, het inlezen van literatuur, professionele ontwikkeling en mentale rust des te belangrijker. En dan is het beter om de desbetreffende cliënt een weekje later in te plannen.En dit staat nog los van corona en alle bijkomende problematiek!
Afgelopen weekend deed ik een spel met een goede vriendin. In dit spel werden vragen gesteld waaronder: Wat is jouw beste beslissing van afgelopen jaar? Mijn beste beslissing van afgelopen jaar is absoluut werken bij HumanCapitalCare. Ik ben er op persoonlijk vlak en professioneel vlak ontzettend van gegroeid!
Als psycholoog bij HumanCapitalCare ondersteun ik medewerkers op een positieve en oplossingsgerichte manier bij mentale problematiek of bij het voorkomen van mentale problematiek. Heb je vragen of wil je meer informatie over onze dienstverlening? Stuur dan gerust een e-mail naar: l.hildebrand@humancapitalcare.nl of bel naar 06 57 25 56 15. Samen met mijn collega's ben ik je graag van dienst.