Huh. Wat zeg je nou? Klopt de titel wel?
Zeker wel! Hieronder vind je 10 tips om personeel weg te jagen, te demotiveren, of zelfs in de ziektewet te krijgen. Gewoon voor de grap. Omdat het gemakkelijker te begrijpen is wat leidinggevenden dan WEL kunnen doen om medewerkers te motiveren en tevreden te houden. Ben je er klaar voor?
1. Geef nooit complimenten. Vooral niet aan mensen die hun werk goed doen of net iets extra's geven. Waarom zou je? Geen nieuws is toch goed nieuws?
2. Geef veel kritiek. Hoe meer hoe beter. Het liefst zonder suggesties voor verbetering. Niet alleen 1-op-1, maar ook in het bijzijn van collega's. Dan weten deze collega's tenminste ook waar ze op moeten letten.
3. Maak duidelijk onderscheid tussen medewerkers. Natuurlijk krijgen jouw lievelingetjes net wat meer aandacht dan de rest. Oneerlijk? Ach, welnee. Dat hebben ze toch niet in de gaten.
4. Geef geen loonsverhoging. Vooral niet aan hardwerkende, betrouwbare medewerkers die al jaren hun stinkende best voor je doen. Die inflatie betalen ze maar uit eigen zak.
5. Kom nooit op de werkvloer. Ga je zeker niet verdiepen in wat er echt speelt bij je medewerkers. Hoe minder je weet van de werkvloer hoe beter.
6. Communiceer zo min mogelijk. Als je al communiceert, doe dat dan vooral via e-mail, sms of WhatsApp. Dan staat jouw boodschap zwart op wit. Ook al komt jouw boodschap misschien koud, gehaast en bot over.
7. Betrek medewerkers niet bij je beslissingen. Vooral niet wanneer het gaat om dingen die belangrijk zijn voor je medewerkers. Zoals reorganisaties, functieveranderingen of de werkplek. Ze komen er vanzelf wel achter wat de gevolgen zijn.
8. Wees als leidinggevende onduidelijk en onvoorspelbaar. Het liefst ben je zo onvoorspelbaar mogelijk. Jij hebt immers meer te doen dat duidelijk zijn in hetgeen medewerkers van jou kunnen verwachten.
9. Laat medewerkers aan hun lot over. Vooral wanneer er problemen zijn. Bied ze zeker geen oplossingen, advies, begeleiding of mentale steun. Het beste is om problemen te negeren. Dat is goed voor hun zelfredzaamheid.
10. Geef geen vaste contracten. Doe wel alsof een vast contact tot de mogelijkheden behoort. Zo blijft je personeel de komende tijd in elk geval hard voor je werken én tevreden!
✅ Wil jouw organisatie het anders doen? Oprecht zorgdragen voor personeel zodat bedrijfsdoelen nog beter worden behaald?
Neem dan vrijblijvend contact op. Want door goed voor je medewerkers te zorgen, zorg jij ervoor dat deze mensen ambassadeurs worden van jouw organisatie. En dat is in deze tijd van arbeidskrapte ontzettend belangrijk!