Gemotiveerde medewerkers presteren beter, verzuimen minder en gaan minder snel weg. Kortom: gemotiveerde medewerkers zorgen voor een goed draaiend bedrijf. Toch is het motiveren van medewerkers niet altijd even makkelijk. In dit blog geef ik 8 tips om medewerkers te motiveren. Het uitgangspunt: waardering. Hoe meer medewerkers zich gewaardeerd voelen, hoe gemotiveerder ze zijn.
Open deur
Het lijkt een open deur om als tip te geven: waardeer je medewerkers zodat hun motivatie hoog blijft. Het klinkt ook logisch. Maar hoe je medewerkers waardeert, daar verschillen de meningen over. 'Ik betaal ze toch een flink salaris', zo vertelde een directeur me. Natuurlijk is een goed salaris een teken van waardering. Maar waardering tonen gaat verder dan dat. Hierover vind je 8 tips om jouw waardering voor medewerkers te laten zien.
1. Toon interesse in je medewerkers. En dat gaat verder dan: hoe gaat het met project X? Heb je alle klussen af voor vandaag? Of heb je die klant al gesproken? Interesse betekent dat je oprecht vraagt hoe het gaat, dat je weet of iemand op vakantie gaat (en waarheen!) of dat je weet of iemand een partner heeft en kinderen. Natuurlijk kun je binnen een groot bedrijf niet altijd alle medewerkers kennen. Dan is het zaak om te kijken of afdelingsmanagers voldoende interesse tonen.
2. Wees beschikbaar voor je medewerkers. Niets is zo vervelend als een manager die nooit te bereiken is, die altijd druk is en die gesprekken zo snel mogelijk afkapt. Ja, je hebt het als manager vast harstikke druk. Maar medewerkers functioneren beter en blijven gemotiveerd als jij tijd voor ze vrijmaakt. Al is het op afspraak. Zo kunnen ze ook beter hun werk doen. En dat is uiteindelijk ook beter voor het bedrijf.
3. Geef voldoende complimenten. Dit is een hele belangrijke. Ja, goed werk afleveren hoort bij elke functie. Maar elke medewerker vindt het prettig om zo nu en dan een compliment te ontvangen. Vooral wanneer medewerkers ook te horen krijgen wanneer iets fout gaat. Natuurlijk hoeft dit niet elke dag. Maar het komt vaak genoeg voor dat medewerkers al blij mogen zijn met 1 compliment per jaar. Dat vind ik persoonlijk echt te weinig voor een goede motivatie.
4. Houd jaarlijks een functioneringsgesprek. Vooral in midden- en kleinbedrijven ontbreekt het weleens aan een functioneringsgesprek. Maar waarom zou je dat als bedrijf doen als alles goed gaat? Het is al druk genoeg! Omdat een functioneringsgesprek ook een moment is waarop je contact hebt met je medewerker. Je kunt je waardering uitspreken, complimenten geven en de behoefte peilen van je medewerkers. Medewerkers voelen zich dan gehoord en gezien. Let op: houd een functioneringsgesprek met alle medewerkers. Anders voelen medewerkers zonder functioneringsgesprek zich buitengesloten en onbelangrijk.
5. Organiseer tenminste 1 keer per jaar een informeel uitje. Een etentje, barbecue, een sportdag of een evenement. Bij voorkeur eentje waar medewerkers NIET voor hoeven te betalen. Via informele uitjes leren medewerkers elkaar op een andere manier kennen en dat komt de werksfeer vaak ten goede. Een goede werksfeer zorgt voor een hogere motivatie van medewerkers. Daarnaast is een informeel uitje een cadeautje. En dus een blijk van waardering voor de medewerkers.
6. Informeer je medewerkers. Komen er nieuwe collega's bij? Gaat er een collega weg? Zijn er nieuwe ontwikkelingen in de branche waar het bedrijf mee te maken krijgt? Al dit soort informatie is belangrijk om te delen. Niet op de wandelgangen of bij het koffiezetapparaat, maar in een nieuwsbrief of meeting. Zo voelen medewerkers zich betrokken bij het bedrijf en krijgen ze het gevoel dat je ze meeneemt in het bedrijfsproces.
7. Verplaats je in jouw medewerkers. Als manager of directeur ben je vaak met andere dingen bezig dan jouw medewerkers. Je vergeet daardoor dat medewerkers een hele andere kijk hebben op dingen of een andere behoefte hebben dan jij. Door zo nu en dan op de werkvloer mee te kijken en je te verplaatsen in hun functie versterk je de verbinding met jouw medewerkers. Je weet beter wat er speelt. En dat zullen jouw medewerkers voelen en waarderen.
8. Trek salarissen zoveel mogelijk gelijk. Dit is misschien niet altijd even eenvoudig. Maar medewerkers die exact hetzelfde werk doen, even goed presteren maar flink uiteenlopende salarissen hebben, dat gaat motivatieproblemen geven. Tenminste, als de medewerkers het salaris van elkaar weten. Misschien kun je de medewerker met het minder hoge salaris op een andere manier compenseren. Ga in elk geval het gesprek aan als blijkt dat de medewerker met het minder hoge salaris motivatieproblemen laat zien.