ICT en AI in het onderwijs, hoe ermee om te gaan?

19 Jun 2024
0

Weinig docenten wilden de laptop in hun klaslokaal inzetten. IPads, nee hoor, niet voor ons. Ict-integratie in het onderwijs? Moeizaam. En diegenen die wél ict in het onderwijs integreerden liepen voorop. Dat was in de tijd dat ik hoofd- en eindredacteur was van het magazine Vives, 25 jaar geleden. Als broekie was ik super gedreven om samen met mijn collega's dit magazine succesvol te maken.

Anno 2024 zie ik een soortgelijke trend, maar dan met AI.

Er is een groep docenten dat AI omarmt en vaardig is in het gebruik. Er zijn docenten en onderwijsinstellingen die niet weten hoe ze met AI moeten omgaan. Met name in relatie tot studenten en leerlingen. Ook zijn er docenten die AI angstvallig buiten de deur houdt. 'Niet voor mij! Daar heb ik het toch veel te druk voor!'

Onderdeel van het leven is SURVIVAL OF THE FITTEST. Dit betekent niet dat diegenen die het sterkste zijn overleven, maar diegenen die zich het beste AANPASSEN.

AI gaat niet meer uit deze maatschappij weg. Dus ja, dan kun je er maar beter mee leren omgaan (tenzij je ervoor kiest om in een hutje op de hei te wonen).

Weten wat het is, wat de voordelen zijn, wat de nadelen. Hoe je AI technisch kunt inzetten, maar ook welke sociale, psychologische en emotionele gevolgen de AI-opmars heeft.

Hoe AI de mentale welzijn en algehele gezondheid beïnvloedt, en hoe je ervoor kunt zorgen dat docenten, leerlingen en studenten zich niet gek laten maken door AI.

  • Hoe bereidt je docenten voor op alle AI-ontwikkelingen?
  • Hoe zorg je voor welzijn voor leerlingen die zich misschien verliezen in technologie en AI?
  • Hoe blijf je als opvoeder en ouder vol vertrouwen en in verbinding met diegenen die zich in AI verliezen?
  • Hoe kunnen we waarborgen dat het kennisniveau van leerlingen en studenten echt op niveau is?
  • Moeten we Chatgpt verbieden? En zo nee (wat ik aanraad), hoe voorkomen we dat leerlingen stoppen met nadenken en alleen Chatgpt inzetten?

Het vereist een mindshift in het onderwijs. En dat docenten vaardig worden in deze nieuwe rol. Kortom: AI-vaardig worden!

Docenten zijn begeleiders en gebruiken AI als 'stagiair'. Inzet van Chatgpt is prima, zolang leerlingen en studenten kritisch kijken naar bronnen en snappen wat Chatgpt als antwoord geeft. Uiteindelijk is de gebruiker diegene die nadenkt, niet AI (tenminste, nog niet).

Welke leerling heeft straks voorsprong? Wie excelleert? Niet diegenen die urenlang ploeteren om helemaal zelf het wiel uit te vinden. Het is diegene die AI slim en kritisch inzet. Diegene die creatief is, en mogelijkheden ziet om het werk uitstekend af te leveren en het doel te behalen in minder tijd.

Mogelijk dat de kwaliteitseisen richting de leerling toe omhoog kunnen. Immers, zij hebben hulp (AI), dus mag het onderwijsniveau omhoog.

Naar mijn mening zijn AI-kennis en vaardigheden onmisbaar, tenminste, als je ervoor kiest om mee te gaan in de maatschappelijke ontwikkelingen. En nee, je hoeft echt niet alle technische ins en outs te kennen. Wel zou ik aanraden dat onderwijsinstellingen, docenten en opvoeders stilstaan bij de sociale, emotionele en psychologische gevolgen van AI in de huidige en toekomstige maatschappij.

Als interactief spreker, psychologisch adviseur en coach help ik opvoeders en onderwijsinstellingen bij het versterken van welzijn en mentale fitheid. Ook kan ik ingehuurd worden om teksten te schrijven op gebied van welzijn. Denk je dat ik jou of jouw onderwijsinstelling verder kan helpen? Bijvoorbeeld via een interactieve lezing over AI of AI-advies voor de organisatie? Neem dan contact op voor het maken van een vrijblijvende afspraak.


Reageer op dit artikel