Is het druk of maak je je druk? Omgaan met hoge werkdruk en werkdrukbeleving

13 Jun 2019
0

Een van mijn opdrachtgevers vertelde het volgende: 'Mijn medewerkers klagen dat het zo ontzettend druk is. Ik wil weten of het daadwerkelijk zo druk is, of dat ze zich druk maken. Want daar zit toch echt een wezenlijk verschil in.'

En daar heeft deze opdrachtgever gelijk in. De ene medewerker kan zich al druk maken als er 1 extra e-mail moet worden weggewerkt, terwijl de ander moeiteloos 10 extra soortgelijke e-mails afhandelt. Of de een ervaart een extra telefoontje als verfrissend, terwijl een andere medewerker dit als onnodige druk of irritatie ervaart.

En welke directeur, HR-medewerker of collega herkent het niet: medewerkers die al moe of gestrest raken als er 1 extra taak gedaan moet worden?

Realistische belastbaarheid van medewerkers

Elke organisatie heeft werk dat gedaan moet worden. De volgende vragen zijn: hoeveel medewerkers zijn daarvoor nodig? En welke eigenschappen en vaardigheden moeten deze medewerkers hebben?

Zodra je de juiste medewerker op de juiste werkplek hebt (en dat is al een vak apart), dan kun je onderzoeken of het daadwerkelijk druk is of dat mensen zich druk maken.

Hierbij moet er met verschillende zaken rekening worden gehouden:

- Verschillen medewerkers in de benodigde vaardigheden die nodig zijn om het werk gedaan te krijgen?

- Verschillen medewerkers in hun werkervaring?

- Hebben medewerkers door de tijd heen extra taken gekregen?

- Is er sprake van grote groepsbeïnvloeding? Zijn er bijvoorbeeld medewerkers die het hoogste woord voeren en die de mening van de afdeling bepalen?

- Zijn er medewerkers die het werk prima af kunnen, maar die hun mening niet durven te zeggen vanwege de overige collega's?

Gedachtenmanagement

Hoe druk het ook is, je kunt wel je brein sturen om beter met de situatie om te gaan. Denk je: ik heb het druk, ik ga het niet redden, hoe moet ik dit werk allemaal afkrijgen? Ik heb nog zoveel dingen te doen! Dan is de kans groot dat je mentaal en fysiek onrust en druk ervaart. 

Denk je: ik doe wat ik kan, ik kijk hoever ik kom en ik blijf zoveel mogelijk met mijn aandacht bij de taak die ik aan het doen ben, dan is de kans groot dat je mentaal en fysiek de situatie beter aankunt.  

Zit werkdruk tussen de oren?

Voor werkgevers is deze informatie natuurlijk super interessant. Ze kunnen het zelfs gebruiken om de werkdruk die medewerkers ervaren weg te wuiven met: 'Je werkdruk zit tussen de oren.'

Voor een deel zit hoge werkdrukbeleving zeker tussen de oren. Voor een deel niet, dat is de objectieve kant van het verhaal (voor zover dat objectief te meten is). Een simpel voorbeeld: je kunt van een medewerker niet verwachten dat hij 100 verschillende e-mails met klantvragen binnen 1 minuut met een persoonlijke reactie afhandelt. Grote kans dat er meer medewerkers nodig zijn om de werkdruk te verlagen.

Wie is verantwoordelijk voor werkdrukbeleving?

Zowel de werkgever als de werknemer zijn dus verantwoordelijk voor werkdrukbeleving. De werkgever dient allereerst de juiste werkomstandigheden te creëren zodat werknemers voldoende uitgedaagd worden, maar niet langdurig overlopen van het werk. De werknemer dient mentaal fit te zijn om niet-helpende gedachten de baas te blijven, wanneer het werk daarom vraagt. En dat laatste, dat is dus te trainen!

Als zelfstandig psycholoog ondersteun ik organisaties die streven naar duurzaam inzetbare medewerkers. Dat doe ik via het geven van organisatieadvies, presentaties, trainingen en (team) coachingstrajecten. Ik houd ervan om ingewikkelde vraagstukken op gebied van medewerkers, communicatie en mentale gezondheid te analyseren en op te lossen.

Denk je dat ik iets voor jou of jouw organisatie kan betekenen? Stuur gerust een e-mail met je vraag of probleem naar info@louisehildebrand.nl. Je kunt ook een bericht inspreken op 06 52 33 68 90. Voor een volledig overzicht van mijn diensten kun je kijken op www.louisehildebrand.nl/diensten. Meer blogs vind je op www.louisehildebrand.nl/blog


Reageer op dit artikel